Canetti och Broch om makten över massan

Demonstration i Stockholm efter Ådalshändelserna 1931. Källa: Wikimedia Commons

Bland de mest kända av nobelpristagaren Elias Canettis verk, som KB nu köpt in i en samlad tiobandsutgåva, är hans studie om Masse und Macht. Intresset för folkmassan som politisk kraft väcktes hos Canetti under gymnasietiden i Frankfurt 1921-1924, med reaktionerna på den tyska hyperinflationen och mordet på utrikesminister Walter Rathenau.  Bilden av folkmassan i aktion följde Canetti alltsedan dess genom livet. Varhelst han ser en folkmassa på gatan närmar sig Canetti för att observera den. Canetti berättar om den självbiografiska bakgrunden i Zu Masse und Macht, i det tionde bandet av verkutgåvan, Aufsätze, Reden, Gespräche.

Romanen Die Blendung, tillkommen  under universitetsstudierna i Wien  från 1924-27, tar sin utgångspunkt i ett annat ”massfenomen”, då uppretade demonstranter i protest mot en orättfärdig dom den 15 juli 1927  stack justitiepalatset i Wien brand. Polisaktionen i samband därmed resulterade i drygt nittio dödsoffer och hundratals skadade. 

I London 1940 mötte Elias Canetti  konstnären Marie-Louise von Motesiczky. Med henne inleder han från 1942 en femtioårig, förtrolig korrespondens, utgiven under titel Liebhaber ohne Adresse. Canetti - Liebhaber ohne Adresse (Hanser Verlag, 2011)Av sin konstnärsvän får Canetti 1948 veta, att den österrikiske författaren Hermann Broch, som befinner sig i exil i USA, för Rockefeller Institute arbetar på en studie om masspsykologi, vilken sedermera publiceras postumt under titeln Massenwahntheorie. Nu undrar Marie-Louise  försynt om inte Broch möjligen kan ha stulit någonting av vännen Elias teori om folkmassan? Canetti svarar henne: ”Die Sache mit dem Broch beunruhigt mich nicht; er hat früher, in Wien, mit der grössten Verachtung auf meine massenpsychologischen Ideen reagiert”. Broch skulle då enträget ha uppmanat Canetti att hålla sig till dramatiken istället.

Långt senare, nobelprisad i Stockholm 1981, i ett kort tacktal, finner dock Canetti anledning att särskilt nämna Hermann Broch, tillsammans med Karl Kraus, Franz Kafka och Robert Musil bland de fyra  ständiga följeslagarna i sitt liv. Men, skyndar han att tillägga, han tror inte att Broch har influerat honom. Däremot, medger han, har Herrman Broch lärt Elias Canetti att andas!

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *